Friday, October 23, 2009

Kenangan Syawal

Ngeh! ngeh! assalamualaikum tuan2 dn puan2.. hehehe... aiseymennn.. ni musti ramai ingat aku dah pencen jadik blogger kan? mintak mahap la banyak2. aku ni kena serang demem maless!!. hehe.. bukan sikit ko tapi BAPAK maless.. :P Dah tu pulak manjang kena goda dgn FB. Aku kan insan yg lemah gitu.. Ok la.. utk tidak membuang masa lagi marila kita terus kan dgn acara menghapdet blog secara rakus.. keh keh keh!!

1) Kisah Raya Posa (ye aku tau dah nak raya Haji tp sukati aku la..:P)

Syawal tahun ni mmg mencatat banyak kenangan. (ayat standed SPM tahun 88) huahaaa.. Tahun ni kan kira fes aku fes taim aku raya dengan En Maxis. Syahdu ko.. hehehe.. Tahun lepas aku sambut raya dgn anak2 n mak aku n sedara2 aku tapi tahun ni Alhamdulillah... Dan... tahun ni adalah fes taim aku raya luar KL. Seumo idop aku mmg aku raya kat KL. well.. i kan oreng KL you all.. Raya KL mmg gempak tau.. X dek tempat len bleh celen.. So bila En Maxis laki tersayang kata nak raya Penang, rasa cam nak pensan patploh kali!!! Tapi disebabkan aku ni memang spesis mini dan anak menantu contoh aku ikut je la. walaupon dlm hati huwaaa!!!

Masa nak pegi tu sedeyy... nangis2 aku nak tinggalkan mak, Abang dgn Japi. Sejibik cam citer Sivaji the Boss.. erkk.. silapp..yennadeyy.. jdk norkumalasari aku ari tu.. Ye la.. fes taim kena raya jejauh dgn mak n anak. Jaja ikut aku, Japi ikut bapak dia n Abang kena teman mak aku.. sedey siottt.. Tapi bila dah masuk hi way, mood membebel plak mari. Apa x nyer. jam giler babs ko! Kalau raya KL tadek pon jem2 ni. Tenang, aman damai gitu. hehe.. Tapi sian nyer kat En Maxis ler psal dah ler dia drive, posa plak tu, kena layan bebel aku plak campor si Jaja skali dah tu kena plak tengok aku ngn Jaja sapedek. hehe.. aku off ari tu..:p

Bila tiba hari raya, (ehh.. cam lagu Anjing Itam plak), tak la teruk sgt. Tapi aku dok kol umah ribu2 kali. Dok dengar sedara aku tgh berjimba kat umah aku.. sian aku tau.. Umah aku mmg tmpat suma kerabat mak aku berkumpul. So mmg bz penat giler tp bestt.. Tahun ni Makcik aku kata cam x dek umpphh psl aku x de. Aku ni ala2 penyeri mejelis gitu. wakakaa.. Mula2 aku risau gak tinggal mak sorang2 tp Alhamdulillah Ucu aku ada. Salah satu sebab aku x raya luor KL ni psl aku ni anak pompuan sorang. Jadi 90% keja aku masak, buat. 10% lagi mak aku ler sebab aku ni fail klu bab masak2 sambal tumis. aku ni x makan pedas ko. sama la cam aku x makan deghian. Tapi kalau kari, ni memang aku ekspet giler.. X caya sila tanya laki ku. kan wak kann?..:P Awww (tlg tahan muntah anda.:P)

Tp masa raya kat Utara ni aku cam kena kezutan budaya plak. Ketupat nasik? harammm. Kuah Lodeh peberet ku? jauh skalik.. Yang ada peberet aku yang lain seperti: - mihun tomyam, mee kari n mihunh sup.. mabelesss ko! Suma aku fulun kecuali ketupat palas. Yg tu x jalan. nak2 plak dorang cicah susu pekat! bior bebeno..

Aku balik KL raya ke 3. Sampai KL kul 10 mlm. Konklusinya? camna best pon raya kat tempat lain, x kan sama raya kat KL dgn famili aku yg happening gitu..
En Maxis (muka kena sensor :P), Jaja n tokey blog..


Buat pengetahuan suma, abah En Maxis telah kembali ke Rahmatullah pd 4 Okt bersamaan 16 Syawal yg lalu.. memang terkejut bila dapat kol dr kg kata Abah dah takde.. Abah kena asma on the way ke spital. Alhamdulillah kitorg sempat sampai kg on taim. n Alhamdulillah aku n En Maxis dapat sambut raya dgn aruah.. Aruah mmg kelakar orangnya. Walopon aku ni baru jadik menantu dia tp rasa mcm dah lama sebab dia kira abah mertua yg sempoi gitu. will miss him.. semoga roh abah n ayah dicucuri rahmat...:(

2 comments:

deaf-angel said...

aloha fren.

slamat hari raya aji to you and family

ilazz said...

deaf - hehe...