Saturday, June 18, 2011

Sesi merayau di Penang

Asal balik Penang je kompem kena singgah kedai incik Shahul Hameed ini. Kedai peberet Incik Meksis. Dia kata dulu klu balik sekolah mesti pi sini.. Sebab apa? sebab kedai ni lah ada jual coq udang yg paling sedap dlm unibers. Ye ler tu. :p Kuah sedap, cucoq dia sedap, lembut bla bla bla.. Aku ingat mamak kedai tu pun dia tengok sedap..hehehee..  Tak de le cenggitu.. laki mak stret nak.. hahaaa.. Pada aku coq udang sini besa jek.. Sedap lagi kat NPG cuma NPG takdek kuah kacang je.. Tapi idak la aku kabor kat Incik Meksis. Karang sentap pulak.. :p  Kuah kacang pun sedap tapi lom boleh lawan kepaweran kuah kacang kat Samuri.. Perrgghh...  Meleleh pulak air lioq.Yang best kat kedai ni si the teh tarik.. wuhuuuuu!!! sedap siyott..  rasa nak tapau balik KL je..

kedai ni kat pekan Kapla Bataih..
\
ni la coq udang yg Incik Meksis kata sedap nau tu..

Lepaih makan coq udang cek teghingin plak nak pi Tanjung.. cewahhh.. ckp penang tu.. Elehh.. bukan susah nau.. Dulu masa aku dgn Incik Mang pon cam tu gak..Dia orang Kelantan tapi aku no problemo dgn spiking dorang pe.  Kacang je beb..  Tapi kalau slang nyer adalah ekstrim aku bantai sengeh je.. Abis citer..  Ada sekali tu aku balik Penang pi la umah nenet biras aku kaaattt... kat mane ekk.. aku lupa la pulok.  Yang aku ingat apa nenet tu cakap sepatah haram aku tak paham. Fes taim aku dengar slang utara campoq kelantan.. Fail terus aku.. Dah la nenet tu cakap tak bape clear..  Aku bantai sengeh je la.. Tapi Incik Meksis paham pulak apa nenet tu cakap.. Rope2 nye tempat tu dekat sempadan dgn Kelantan.. Patot pownn..
 

Masa ni dah sampai kat tol nak naik feri..  Kena bayo RM7.70.  Best woo naik feri ni..  Kena angin laut yg kuat .. best best best...Tapi tak best kali ni sebab Jaja dgn Japi tak ikut.  Dorang ikut Incik Mang sebab ex BIL aku nak nikah kat Melaka.

tiket yg ko dapat lepas bayo 7 hengget tu..


pas tu kena la tunggu satu satu keta masuk.. cam kamben nak masuk kandang pulak..


Incik Meksis tengah kira ikan dalam laut tu..


view sunset yg telah di blok oleh dinaso penang..hehe..

feri yg nak gerak dr tanjung..

Naik feri tu ada dekat doploh minit kut. Aku pon tak tengok jam.  So bila turun je feri pi carik parking sebab cek nak pi ronda2 kat padang kota bersama mamu..hehehe..   Aku nak jalan kaki je pasal nak tengok tempat2 sejarah kat area tu..  So mula2 skali pi kat menara jam ni.  Mat saleh bina tahun 18 sumthing la 2 utk Queen Victoria. Yang hampehnyaku tak pi snap dekat2. Budus tul la.. Tak pe..lain kali mari kompem aku amik..

menara jam yang tak tau namanya..
Pas tu pegi kat Fort Cornwallis.. Aku sampai lagi 10 minit nak tutup so tak de la masuk.  Nak masuk pon kena bayar ko.. bukan free.. Incik Meksis tanya gak nak masuk tak tapi tengok dr luar pon cam padang je.. Len kali je la.. Lama woo kota ni.. dah 200 thn lebih.. British punya ni.. Banyak la dah lupa pasal sejarah Penang ni.. Buku sejarah pon lama tak baca.  Incik Meksis lagi la.. kalau aku tanya manjang tak tau..



Sebab dah tak dapat masuk so kena la amik gambar kat luar pintu je..  Incik Meksis ada amik gamba aku kat luar kota tu tapi pasal rupa aku huduh nau so kensel la letak dlm blog..:p


Pas u gi jenjalan kat padang kota.. lama ke baru ke sama je aku tengok.. Ramai orang taim tu.. Mancing la, bawak famili la, merempit, berniaga, berdeting dsb nya lah.. Seronok tengok budak2 main sebab teringat anak2 aku.. Yang tak seronoknya ialah depa ni dok buang sampah ikut suka.. Punya la banyak tong tapi haram tak reti nak guna.  Nak kena ada tong sampah yg ikut je mana dorang pegi gamaknya.  Kalau aku ada rotan aku sebat je buntut sekor2.. Tapi orang Mesia memang cenggini la. Tak civic minded langsung..  Jaga la tempat tu sebab korang jugak yang guna.. Bukan susah buang sampah tu.  Ni tak.. bila anak dia buang pon bukan depa nak marah.. isyh isyh isyhh.. berasap pala aku.  Hampeh tul la.. Kalau anak aku dah kena jerit dgn aku. Tarzan fomfuan gittew..  hehe.. Jenuh la Incik Meksis nak sabau kan aku..hehee.. tapi memang sedih dgn perangai orang kita ni.. Tak reti nak menghargai apa2.. :(  Macam kat area UK Perdana.. Dulu masa aku baru pindah sejuk je.. Ada lagi hutan yg tinggal.. Masuk setahun je abis semua dah gondol sebab nak buat umah.. Sudahnya area tu dah tak sejuk.  Pas tu sesak manjang..  Tu yang Bukit Antarabangsa manjang tanah runtuh.  Asik la ditarah bukit2 kat situ.  Bila jadi cm tanah runtuh dulu kan men kecoh lagi.. Tapi cam biasa la kita ni, kecoh sekejap jek.  Cam haremm je..

gamba ni aku suka pasal bersih tak dek sampah..



tempat ni cam dah di extend kan ke laut.. kalau tengok bawah ombak dok hentam tebing tu.  Incik Meksis kata gomen buat tu sebab dulu masa tsunami ombak tinggi.. So ni kira nak hadang la.. Tapi la ni pun bila ombak kuat sampai atas air terpercik..

Pas tu IncikMeksis ajak gi Batu Ferringgi pulak.  Nak bawak pi pasar karat katanya.. Tapi cam tak sempat sempat kitorang gerak pun dah nak kul 7.  Ni gambar bangunan apa pon aku dah lupa.  Tapi dekat Padang Kota tu la.  Snap pon dr dalam keta je.  Gamba tak bape ngamcai sebab aku guna henpon jek. 



ni gereja lama.. Nama haram tak ingat.. hampeh la aku ni..hehe.. Dah nak buat camna.. masa tu aku dalam keta. bukan nya jalan kaki.. Nanti la aku datang lagi amik gamba elok2.  Pas tu siap dgn sainbod skali.. Bior tak lupa.. Kitorang sampai Ferringgi lambat gak sebab otw jalan jem.  Keta banyak tapi jalan 2 lane. Mengong tul.  Otw tu aku  tengok banyak kondo tengah naik.  Semua tepi2 bukit.  Lasatt.. I&P pun ada projek kat sini tapi sampai aku berhenti aku tak tau exact location projek tu.. Yang nyatanyo rega kondo2 kat tanjung tu memang sama cam KL and buyer pon kompemm cina.  Kalau lo kos je mencanak Melayu..

Bila sampai Ferringgi aku rasa macam kat Bukit Bintang je.  Semak pala tengok.. Pasar karat x sempat nak pegi.  Tapi kitorang jenjalan tengok orng jual tepi jalan.. Aku beli la meknet peti es. 3 sploh hengget.. Ingat nak tido situ sebab Incik Meksis malas nak drive tp rate hotel melampau giler babs.. Last2 balik Kapla Bataih je la.. hehe.. 

Gamba kat Ferringgi tak dek sebab tak de kamera.  Henpon aku kalau amik gamba malam fail terus..  Tak pe tak pe..lain kali kita mai lagi noo.. :)


~eLLz~

1 comment:

Kaboi Tanduk said...

terjah..

shahul hamid the bestest!