Sunday, June 19, 2011

Anak sulung aku

Hari ni 19hb genap la umo Abang 16 tahun.  Sekejap je masa berlalu kan.. Sekejap je aku dah jadi patploh..H  uwaaa... ai don laik la..  Anyway Abang ni lahir kat Damai Service Hospital kat Melawati. Pagi kul 9 lebih.  Berat 3.5 kg.  Dia lahir genap 1 tahun enibeseri aku dgn Incik Mang.  Sebab aku kena opret so boleh pilih tarikh.  Tapi ekceli 19 tu dokter yg sajes.  Pas opret tu 7 hari aku dok sepital tu.  Birat urat tangan aku sebab seminggu dok kena injek ubat.

Masa kecik mak aku yg jaga.  Aku dah dapt babysitter ekceli tapi aruah Ayah ckp kat Mak jaga je la Abang.. Sebab babysitter tu dok flat.  Lagipun anak abang aku pon ada situ.. So Mak aku pon jaga ler.  Aku cakap aku tak suruh tau sebab takut gak nanti mak aku banyak komplen.. :p  Abang masa kecik tak banyak songeh.  Dia isap susu Snow.  Pas tu Lactogen.  Masa umo dia setahun kut 1 bulan aku kena beli Lactogen 2.5kg tu sampai 4 tin sebab kuat nau menyusu. Abang masa kecik memang chubby  dah besor dah pandai melawa terus kurus..

Masa kecik abang kalau demam siang ok tapi kalau malam panas menggila.  Yang tak tido malam jaga dia op kos la aku.  bapak dia? Harammmm...  Masa umo 3 thn Abang masuk spital sebab ada infection kat paru2.  Admitted kat Ampang Puteri.  Duduk kat 4 bedded ward sebab masa tu Incik Mang kerani cabuk je.  Masa nak kena cucuk jarum sampai 4 akak misi kena pegang dia. Kesian aku tengok.  Dr yang nak cucuk tu aruah dr Haliza.  Tapi lawak gak sebab ada akak misi kena tendang dgn Abang..hehe..  Masa ni kitorang tak panggil Abang tapi panggil Adik sebab dalam ramai2 kazen dia paling kecik.  Tapi bila dah dapt adik terus tukar jadi Abang..

Abang dgn Jaja & Japi..

Pagi hari pertama sekolah tadika Abang tak nangis.. Tapi bila budak2 sebelah dia ramai yg nangis dia pon pe lagi. Dia tak angis tapi dia nak balik umah.. Sudahnya terpaksa la aku mintak tolong aruah pakcik Rahim tolong pegang dia.  Pakcik Rahim tu kawan aku Pipah punya abah.  Tadika tu dia punya la.. Masa dia stat sekolah tadika Incik Mang sambung study kat Kuantan.  So aku la yg jaga Abang dgn Japi.. Selalu pon memang aku je jaga.  Incik Mang bukan bleh harap..  Tahun Abang amik UPSR aku dgn Incik Mang divorced.. Tahun yg memang sgt mencabar.  Memang byk efek  kat dia..Aku pon tak tau nak buat camna.  Tapi Alhamdulillah UPSR Abang dapat 3A 2B..  

Masuk sekolah menengah je dah ada cabaran lain pulak. Risau aku kalau dia berkawan dgn salah orang.  Pas tu dah mula sibuk dgn motor.  Fensan aku oii...  Pas tu Abang dgn Incik Mang tak bape baik.. Susah wehh..  Mak aku takut dia tak nak belajar siap belikan motor lagi.  Memang aku tak bagi tapi dah orang tua tu nak.. Ni la yang susah kalau dgn mak.  Kalau aku cakap lebih2 karang takut Mak kecik ati..  Tapi UPSR Abang dapat 1A 6B.. Tu pun dah bersyukur..   La ni dah ada gefren pulak.  Lagi satu buat aku risau sebab skrg kan byk problem sosial budak2 ni.. Aku asik la ingatkan dia jangan buat benda2 tak elok, jaga maruah semua..  It's not easy being a mom to a teenager...


Aku selalu doa Abang jadi anak soleh dan berjaya dalam hidup dunia dan akhirat. Mama sayang Abang..



~eLLz~

4 comments:

en_me said...

hensem abang tewww.. ehehe

ilazz said...

sebab emaknye comel gitteww.. hehehee..

deaf-angel said...

apsal aku termiss posting yang ni.

ok la dia tak demand gitar karen haha. tapi seriously macam time dia pergi mesjid semayang jemaat or whatever, ko kasi dia duit, ko suruh dia masuk tabung..training dia sendiri. Insyallah nanti dah besar dia akan jadi pemurah dan ringan tulang.

ilazz said...

ye ke? ok ler.. aku buat cmtu pulak.. la ni tgh demand nak leptop pulak.. hi mentenen betul anak aku ni..